Ο Υφυπουργός Ναυτιλίας Στέφανος Γκίκας, τονίζει πως το υπουργείο Ναυτιλίας προσπαθεί να διαχειριστεί την ομαλή εξυπηρέτηση των νησιών με δράσεις που θα περιορίσουν τις δυσκολίες στις ενδοκυκλαδικές συνδέσεις. Ανέφερε πως έχουν εξασφαλιστεί πάνω από 300 εκατομμύρια ευρώ για την αναβάθμιση λιμενικών υποδομών, με 20 έργα ήδη ενταγμένα στο ΤΑΥΠΕΔ για ταχύτερη υλοποίηση, καθώς και επιπλέον παρεμβάσεις για μικρά νησιά μέσω του προγράμματος Greco Islands, που εστιάζει σε κρίσιμες υποδομές ύδρευσης και ενέργειας, ενώ ανέφερε πως σύντομα θα προχωρήσουν προγράμματα για την υποστήριξη οικογενειών και τηλεϊατρικής σε μικρά νησιά.
Συνέντευξη στον Λάμπρο Δεμερτζή
Ποιες ενέργειες σχεδιάζει το Υπουργείο Ναυτιλίας για να καλύψει το κενό που άφησε η απόσυρση πλοίου στις Κυκλάδες και να διασφαλίσει την ομαλή εξυπηρέτηση στα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια των νησιών;
Υπάρχει πράγματι πρόβλημα, καθώς το πλοίο «Σαόνησος» αποσύρθηκε για επισκευή, γεγονός που προκάλεσε δυσκολίες στα νησιά. Το Υπουργείο κατέβαλλε και καταβάλλει προσπάθειες για να βελτιώσει την κατάσταση. Οι συμβάσεις για τις Κυκλάδες παραμένουν ίδιες περίπου με τις περσινές, χωρίς μείωση (σε δρομολόγια) ή κάποιος περαιτέρω προβληματισμός. Εάν ανακύψει πρόβλημα, το Υπουργείο αυτό ακριβώς κάνει, αναλαμβάνει δράση για να το επιλύσει, και πιστεύω ότι οι τρέχουσες δυσκολίες θα ξεπεραστούν σύντομα.
Οι λιμενικές υποδομές σε πολλά νησιά των Κυκλάδων έχουν μείνει πίσω δεκαετίες, ενώ την ίδια στιγμή οι απαιτήσεις αυξάνονται λόγω του τουρισμού. Παρότι υπάρχουν πόροι, γιατί δεν προχωρούν τα έργα;
Η πολιτική ηγεσία, τόσο η προηγούμενη όσο και η τρέχουσα υπό την ηγεσία του Χρήστου Στυλιανίδη, έχει διασφαλίσει ένα μεγάλο ποσό που ξεπερνά τα 300 εκατομμύρια ευρώ για ουσιαστικές παρεμβάσεις στις λιμενικές υποδομές των νησιών. Αυτή τη στιγμή έχουν δρομολογηθεί λιμενικά έργα, εκ των οποίων τα 20 από αυτά έχουν ενταχθεί στη Μονάδα Στρατηγικών Επενδύσεων του ΤΑΥΠΕΔ για (ώστε να τρέξουν πιο γρήγορα) ταχύτερη υλοποίηση. Στα έργα αυτά περιλαμβάνονται και έργα που αφορούν λιμάνια των Κυκλάδων. Η πρόθεση του Υπουργείου είναι να βελτιώσει τις λιμενικές υποδομές όπου υπάρχει ανάγκη.
Όσον αφορά τις καθυστερήσεις στην υλοποίηση των λιμενικών έργων, συχνά οφείλονται στην απουσία κατάλληλων μελετών, κάτι που είναι ένα ζήτημα προς εξέταση. Ωστόσο, πιστεύω πως τα έργα προχωρούν καλά και σύντομα η εικόνα στα νησιά μας, στις Κυκλάδες και στα Δωδεκάνησα θα αλλάξει με αυτά τα 30 συνολικά έργα που θα υλοποιηθούν, από τα οποία τα 20 έχουν ήδη ενταχθεί στο ΤΑΥΠΕΔ.
Τα νησιά, ιδιαίτερα τον χειμώνα, αντιμετωπίζουν σημαντικά προβλήματα με την ακτοπλοΐα, καθώς οι σποραδικές και καιρικά εξαρτώμενες συνδέσεις προκαλούν ανασφάλεια στους κατοίκους και δυσχεραίνουν την πρόσβαση σε βασικές υπηρεσίες, όπως υγειονομική περίθαλψη και προμήθειες. Καθοριστικός είναι ο ρόλος του Λιμενικού Σώματος στα θέματα διακομιδών. Ταυτόχρονα τα νησιά μας στερούνται υποδομών και παροχών. Πώς μπορεί το Υπουργείο να ανταποκριθεί σε αυτές τις αυξανόμενες ανάγκες;
Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής δείχνει ιδιαίτερη ευαισθησία προς τα μικρά νησιά και τους κατοίκους τους, οι οποίοι έχουν επιλέξει να ζουν και να επιχειρούν σε αυτά. Έχουμε μια σειρά προγραμμάτων για την ενίσχυση των υποδομών τους, με σημαντικό παράδειγμα το Greco Islands, που απευθύνεται σε 39 μικρά νησιά με λιγότερους από 3.000 κατοίκους, τα οποία μπορούν να αντλήσουν συνολικά 157 εκατομμύρια ευρώ από ευρωπαϊκά προγράμματα για να πραγματοποιηθούν οριστικές παρεμβάσεις σε θέματα υποδομών, ύδρευσης, αποχέτευσης, ηλεκτροφόρτισης και αλλαγής δικτύων.
Αυτή τη στιγμή το πρόγραμμα βρίσκεται σε εξέλιξη. Είμαστε στη φάση των action plans, δηλαδή των σχεδίων δράσης που θα πρέπει να υποβάλουν οι δήμοι με την καθοδήγηση του Υπουργείου Ναυτιλίας , της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, αλλά και της Γενικής Γραμματείας του Λιμένων και Ναυτιλίας ώστε να μπορέσουν να προχωρήσουν τα έργα.
Για τους κατοίκους των νησιών επίσης θα τρέξουν προγράμματα τα οποία θα ανακοινωθούν πολύ σύντομα για την ενίσχυση της οικογένειας και της τηλεϊατρικής στα μικρά νησιά. Τα προγράμματα αυτά είναι σε μία διαδικασία εξέλιξης. Το Λιμενικό σώμα -Ελληνική ακτοφυλακή, πράγματι έχει ένα καθοριστικό ρόλο και στα θέματα διακομιδών, αλλά και στα θέματα επιτήρησης και ασφάλειας των συνόρων, Με όλα τα προγραμματισμένα έργα και δράσεις που δρομολογούνται, η κατάσταση πιστεύω θα βελτιωθεί σύντομα.
Το τέλος ύψους 20€ που επιβλήθηκε για την κρουαζιέρα στη Σαντορίνη και τη Μύκονο με απόδοση στους δήμους τους μόλις του 1/3 του ποσού, θεωρείτε ότι είναι ένα μέτρο για να μειωθεί η τουριστική κίνηση ή τελικά το μέτρο αυτό είναι καθαρά φοροεισπρακτικό;
Στόχος μας δεν είναι να μειώσουμε τον τουρισμό, αλλά να υπάρξει καλύτερη διαχείριση των τουριστικών ροών σε κορεσμένες περιοχές. Για παράδειγμα τα κρουαζιερόπλοια να μην καταφθάνουν όλα την ίδια ώρα. Ο χρόνος άφιξης σε έναν τόπο θα καθορίζεται ψηφιακά, για να αποφεύγεται η ταυτόχρονη προσέλευση 3,4 και 5 πολλές φορές κρουαζιερόπλοιων, που δυσκολεύει την εξυπηρέτηση των τουριστών.
Επίσης, επιδιώκουμε να αναδείξουμε εναλλακτικούς προορισμούς για την κρουαζιέρα, καθώς η χώρα διαθέτει πανέμορφους προορισμούς που μπορούν να αναπτυχθούν. Για παράδειγμα, η Ιτέα έχει εξελιχθεί σε σημαντικό προορισμό κρουαζιέρας με επισκέπτες που θέλουν να δουν τους Δελφούς. Θέλουμε λοιπόν τον τουρισμό , θέλουμε την κρουαζιέρα και μπορούμε να αναπτύξουμε εναλλακτικούς προορισμούς. Η Σαντορίνη έχει ένα παγκόσμιο trade mark και αποτελεί έναν προορισμό με παγκόσμια φήμη, ότι και να γίνει η Σαντορίνη θα είναι η Σαντορίνη, θα υπάρχει πάντοτε πληθώρα τουριστών από όλα τα μέρη του κόσμου.
Το τέλος των 20€ στοχεύει να μειώσει κατάτι τον τουρισμό στο νησί. Δεν είναι μόνο τα κρουαζιερόπλοια αλλά και τα ημερόπλοια και μια σειρά από παράγοντες που συμβάλλουν στην αύξηση του ρεύματος του τουρισμού στο συγκεκριμένο νησί και κατά συγκεκριμένες περιόδους. Το Υπουργείο Τουρισμού και το Υπουργείο Ναυτιλίας προσπαθούν να βρουν τη χρυσή τομή, και θα δούμε στην πορεία πώς θα εξελιχθεί το μέτρο του τέλους των 20€.
(Πηγή: https://www.kykladiki.gr/, 19/11/2024)