4,1 χλμ. – 1ω 40λ

Από το σταυροδρόμι στη περιοχή με το τοπωνύμιο  Γύφτικα* ξεκινά χωματόδρομος (ΠΙΝΑΚΙΔΑ ΠΡΟΣ ΒΑΡΣΑΜΟ-ΠΑΝΑΓΙΑ).

Μόλις στρίψουμε στο δεύτερο χωματόδρομο στα δεξιά μας, ξεκινά το μονοπάτι ανάμεσα σε χαμηλούς θάμνους. Δρασκελίζουμε τη ράχη του Τρούλου και κατηφορίζουμε προς τα βόρεια πάνω από την καταπράσινη κοιλάδα του Βάρσαμου με θέα στην Κύθνο. Σύντομα συναντάμε χωματόδρομο τον οποίο ακολουθούμε μέχρι τα ερείπια του οικισμού Πρωτόργεια, όπου στρίβουμε δεξιά σε μονοπάτι. Λίγο παραπέρα θα κινηθούμε κατά μήκος μιας πεζούλας ανάμεσα σε πολλές που χαρακώνουν τις πλαγιές γύρω μας. Το μονοπάτι κινείται περίπου οριζόντια διασχίζοντας ράχες και ρεματιές που σμίγουν για να καταλήξουν στη μεγάλη παραλία της Συκαμιάς. Στην τελευταία ράχη αντικρίζουμε το χωριό Παναγιά με την ομώνυμη βυζαντινή εκκλησία που ξεχωρίζει με τον κόκκινο τρούλο. Η διαδρομή 4 τελειώνει ανεβαίνοντας μερικά σκαλοπάτια μέχρι τον ασφαλτόδρομο.

(*Στην περιοχή αυτή πρέπει να είχαν τα εργαστήριά τους σιδεράδες, ένα επάγγελμα που στο παρελθόν ασκούσαν συνήθως “γύφτοι” – Ρομά, εξ ου και το τοπωνύμιο Γύφτικα).