Στο 30% αναμένεται να ανέλθει η αύξηση του κόστους των καυσίμων με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο στους βασικούς κορμούς της ακτοπλοΐας για τα συμβατικά πλοία από 1 ης Μαΐου 2025
Η αύξηση αυτή αφορά περίπου έναν στόλο 95 επιβατηγών οχηματαγωγών πλοίων στο σύνολο των 267, που θα πρέπει να χρησιμοποιούν καύσιμο με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο, το οποίο ωστόσο είναι πιο ακριβό από τα συμβατικά καύσιμα που χρησιμοποιεί έως τώρα η ακτοπλοΐα.
Αυτό θα συμβεί επειδή η Μεσόγειος χαρακτηρίζεται πλέον περιοχή ελέγχου εκπομπών (ECA) όπου ισχύουν αυστηρότερα όρια για τις εκπομπές των πλοίων. Ο κανονισμός δεν αφορά τα ταχύπλοα που χρησιμοποιούν ήδη καύσιμο χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, αλλά και τα συμβατικά που έχουν ήδη εγκαταστήσει συστήματα scrubbers (πλυντηρίδες).
Σε εξέλιξη διάλογος
Την ίδια στιγμή, για το κόστος αυτό, που υπολογίζεται στα 30 εκατ. ευρώ ετησίως σε απόλυτους αριθμούς, τα υπουργεία Ναυτιλίας και Οικονομικών μαζί με τις εταιρείες πετρελαιοειδών συζητούν προκειμένου η επιβάρυνση αυτή να μην περάσει στην τιμή του ακτοπλοϊκού εισιτηρίου για τον επιβάτη.
To MGO (Marine Gas Oil) είναι ένας τύπος εξευγενισμένου ναυπλιακού καυσίμου χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο και καθαρότερο από τα υπολειμματικά καύσιμα όπως το βαρύ μαζούτ (HFO), αλλά πιο ακριβό.
Πηγές της ακτοπλοϊκής αγοράς ανέφεραν ότι οι μοναδικές αυξήσεις που έγιναν το 2024 σε ακτοπλοϊκά εισιτήρια ήταν σε μεμονωμένα δρομολόγια μεταξύ νησιών και δεν ξεπερνούσαν στο σύνολο του ακτοπλοϊκού κλάδου το 1,1%.
Τα πλοία στην ελληνική ακτοπλοϊκή αγορά εκτελούν 77 δρομολογιακές γραμμές με ελεύθερη δρομολόγηση και 98 με επιδοτούμενη, τις λεγόμενες άγονες γραμμές. Εξυπηρετούνται 92 κατοικημένα νησιά, έκτων οποίων τα 76 έχουν επιδοτούμενη σύνδεση.
Αξιοσημείωτο ενδιαφέρον παρουσιάζει και το μεταφορικό έργο του ακτοπλοϊκού κλάδου το 2024 που παρουσίασε αύξηση κατά 1,1 εκατ. επιβάτες σε σχέση με το 2023.
Σημαντική αύξηση παρουσιάζει η διακίνηση επιβατών της ακτοπλοΐας το 2024 σε σχέση με το 2023.
Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Ναυτιλίας, το 2024 οι επιβάτες που διακινήθηκαν με τα πλοία της ακτοπλοΐας (όχι πορθμεία) άγγιξαν τα 25 εκατομμύρια.
Συγκεκριμένα, οι επιβάτες του 2024 ήταν 24.915.567, όταν το 2023 οι επιβάτες που διακινήθηκαν ήταν 23.847.646 (+4,5%). Το 2024 τα οχήματα πόσης φύσεως ήταν 5,8 εκατ., ενώ το 2023 ήταν 5,5 εκατ. σημειώνοντας αύξηση 5,2%.
Στο πλαίσιο αυτό, αξιοσημείωτη αύξηση από τον Πειραιά, μεταξύ 2023 και 2024, παρουσίασαν τόσο σε επίπεδο ποσοστού όσο και σε επίπεδο απόλυτων αριθμών επιβατών, σε σχέση και με το μέγεθος των προορισμών, οι εξής λιμένες: Κίμωλος +3.467 επιβάτες (+34%), Κάρπαθος +1.712 επιβάτες (+24,4%), Δονούσα +2.115 (+23,71 %), Ανάφη +1.499 επιβάτες (+21,86%), Άγιος Κήρυκος +2.721 επιβάτες (+19,72%) και Κουφουνήσια +4.817 επιβάτες (18,05%).
Με χαμηλότερα ποσοστά αύξησης, αλλά με σημαντικούς απόλυτους αριθμούς αύξησης επιβατών από τον Πειραιά ήταν για το 2024 σε σχέση με το 2023: η Σύρος με +29.186 επιβάτες, η Πάρος με +24.334 επιβάτες, τα Χανιά +21.551 επιβάτες, η Μήλος με +17.154 επιβάτες και η Χίος με +10.532 επιβάτες.
Παράγοντες της ακτοπλοϊκής αγοράς αποδίδουν την αυξητική στάση στην επιβατική κίνηση στο γεγονός ότι πολλοί τουρίστες που έρχονται σε ένα νησί επιλέγουν να επισκεφτούν στις διακοπές τους και γειτονικά νησιά, με αποτέλεσμα να έχουμε μια νέα κατηγορία θαλάσσιων μετακινήσεων, με εξαιρετικά μεγάλη δυναμική.
Την πρωτοπορία σε αυτό το γεγονός έχουν η Σαντορίνη και η Μύκονος, αλλά δεν είναι πλέον τα μόνα νησιά που γεμίζουν από μονοήμερους η διήμερους επισκέπτες. Ενδεικτικά, στη Σαντορίνη μόνο το 22% των επιβατών όλου του έτους, που αποβιβάζονται στο νησί έρχονται απευθείας από τον Πειραιά. Περίπου 200.000 επιβάτες έρχονται από το Ηράκλειο, 160.000 από τη Μύκονο, 100.000 από την Πάρο και 100.000 από τη Νάξο, 55.000 έρχονται από τη γειτονική Ίο και υπάρχει μια λίστα περίπου άλλων 20 νησιωτικών λιμένων που τροφοδοτούν με επιβάτες-του ρίστες τη Σαντορίνη.
Την ίδια ώρα αναπτύσσονται περιφερειακοί νησιωτικοί πόλοι που προσελκύουν καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους άλλους νησιώτες για εμπόριο, υπηρεσίες, αλλά και για αναψυχή, χωρίς να απαιτείται πλέον η επίσκεψη στον Πειραιά.
Ενδιαφέρον ο κατάλογος με τους επιπλέον επιβάτες που αποβιβάστηκαν σε νησιά το 2024 σε σχέση με το 2023:
Οθωνοί 275
Αγαθονήσι 279
Ερρεικούσα 470
Οινούσσες 506
Ψαρά 838
Σαμοθράκη 936
Τήλος 1.600
Κάσος 2.092
Σέριφος 2.170
Λειψοί 2.450
Αστυπάλαια 2.833
Κάλυμνος 4.369
Αμοργός 4.511
Κύθηρα 4.870
Λέρος 7.442
Κάρπαθος 7.544
Κύθνος 7.619
Σκύρος 9.767
Κέα 11.775
Παξοί 12.891
Μήλος 32.852
Κέρκυρα 59.450
Σύμη 60.845
(Πηγή: ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ, του Πάρη Τσιριγώτη, 14/2/2025)