Περί μεταφορικού ισοδύναμου ο λόγος… Δηλαδή του μηχανισμού που εξισώνει το κόστος μεταφοράς επιβατών και εμπορευμάτων με μέσα θαλάσσιας μεταφοράς με το κόστος που θα ίσχυε στα μέσα χερσαίας μεταφοράς.
Δικαιούχοι είναι οι μόνιμοι κάτοικοι των νησιών και μπορούν όταν βγάζουν εισητήρια για πλοίο να κάνουν χρήση του Μοναδικού Αριθμού Νησιώτη (ΜΑΝ) που διαθέτουν, για να χρηματοδοτηθούν με τη διαφορά του κόστους μεταφοράς (Αντιστάθμισμα Νησιωτικού Κόστους ΑΝΗΚΟ).
Όσον αφορά τις επιχειρήσεις με έδρα τα νησιά, μπορούν να κάνουν και αυτές χρήση του ευεργετικού μέτρου, αφού πρώτα εγγραφούν στη δράση και υποβάλουν αιτήματα για τη χρηματοδότηση της μεταφοράς των εμπορευμάτων τους από και προς τα νησιά.
Το πρόβλημα έχει προκύψει κυρίως με τις επιχειρήσεις, διότι το μεταφορικό ισοδύναμο στις νησιωτικές επιχειρήσεις έχει να πληρωθεί από το μακρινό… 2022. Για τους επιβάτες έχει αργήσει και αυτό να καταβληθεί, αλλά όχι τόσο πολύ. Μέχρι και τον Μάιο του 2023 έχουν καταβληθεί τα αιτούμενα ποσά.
Ο πρώην υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Παππάς εξηγεί σε συνέντευξή του στο ΒΗΜΑ πως «Ενώ για τους επιβάτες έχει καταβληθεί το Μεταφορικό Ισοδύναμο μέχρι και τον Μάιο του 2023, στις επιχειρήσεις δυστυχώς υπάρχει μία εκκρεμότητα καθώς εντοπίστηκαν κάποιες “μεγάλες υπερβολές” για το 2ο εξάμηνο του 2022 και ζητήσαμε επανέλεγχο από τον ΕΦΕΠΑΕ σε όλες τις επιχειρήσεις ανεξαρτήτως ποσού. Και γι’ αυτό μέχρι να ολοκληρωθεί ο έλεγχος για το 2022, δεν έχουν ανοίξει οι αιτήσεις για το 2023».
Το υπουργείο Ναυτιλίας αναφέρει ότι εντοπίστηκαν «δεδομένα πρωτοφανή (υπερβολική αύξηση των αιτήσεων χρηματοδότησης σε συγκεκριμένες κατηγορίες), τα οποία δεν συνάδουν με τα μέχρι τώρα στοιχεία της δράσης του Μεταφορικού Ισοδύναμου και ότι υπάρχουν ενδείξεις καταστρατήγησης του μέτρου».
Το υπουργείο τονίζει πως «κρίθηκε αναγκαία η διενέργεια ενός έκτακτου διευρυμένου διοικητικού ελέγχους στις επιχειρήσεις με αιτούμενο ποσό χρηματοδότησης 2.000 ευρώ και άνω, ήτοι σε 10.611 επιχειρήσεις σε όλα τα νησιά της Ελληνικής Επικράτειας όπου εφαρμόζεται το μέτρο».
Οι αντιδράσεις
Ποικίλες ήταν οι αντιδράσεις για την καθυστέρηση της καταβολής του μεταφορικού ισοδύναμου, τόσο από την αντιπολίτευση, όσο και από την συμπολίτευση.
Ερωτήσεις στη βουλή υποβλήθηκαν από τον βουλευτή Δωδεκανήσου του ΠαΣοΚ, Γιώργο Νικητιάδη, ο οποίος χαρακτήρισε τις απαντήσεις που έλαβε από τα αρμόδια υπουργεία Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής «αντιφατικές και αόριστες», και τον βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξανδρου Αυλωνίτη.
Από τη ΝΔ, κατέθεσε αντίστοιχη ερώτηση προς τους υπουργούς Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής και Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών ο βουλευτής Κυκλάδων της ΝΔ Μάρκος Εμμ. Καφούρος. Στην ερώτηση του κου Καφούρου, εκτός των άλλων, επισημαίνεται πως δεν έχει ανακοινωθεί αρμοδίως κανένας επίσημος προγραμματισμός για την καταβολή του.
(Με πληροφορίες από https://www.tovima.gr/, του Χρήστου Λογαρά, 24/9/2024)