Με σκοπό να προλάβει τα σοβαρά προβλήματα που δημιουργούνται ειδικά κατά τους καλοκαιρινούς μήνες στο αποχετευτικό σύστημα του νησιού, ο Δήμος Σερίφου και ειδικότερα η Υπηρεσία Ύδρευσης και Αποχέτευσης, απέστειλε μία επιστολή στους επαγγελματίες του νησιού με σκοπό να τους ενημερώσει για τις απαραίτητες προμήθειες που θα βοηθήσουν στη λύση, αλλά και στην πρόληψη του προβλήματος.
Συγκεκριμένα, η ενημερωτική επιστολή των αντιδημάρχων Καθαριότητας και Ύδρευσης-Αποχέτευσης είχε αποδέκτες τον Σύλλογο Εμπόρων κι Επαγγελματιών Σερίφου, τον Σύλλογο ενοικιαζόμενων δωματίων “Ο Ταξιάρχης” και τους ιδιοκτήτες και εκμισθωτές ακινήτων προοριζόμενων για χρήση καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος. Ουσιαστικά τους ενημερώνει για τη χρήση λιποσυλλεκτών και την ορθή λειτουργία του αποχετευτικού συστήματος.
Η επιστολή της Υπηρεσίας Ύδρευσης-Αποχέτευσης
Αναλυτικά η επιστολή προς τους επαγγελματίες αναφέρει ότι:
“Κατά τη διάρκεια κυρίως της περσινής τουριστικής περιόδου παρατηρήθηκε πολλάκις το φαινόμενο να «απαιτείται» η παροχή υπηρεσίας απόφραξης από το προσωπικό και τα μηχανήματα του Δήμου για την απόφραξη μηχανοσίφωνων, κυρίως καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος, καθώς και καταλυμάτων. Πηγή του προβλήματος ήταν σχεδόν πάντα η απόρριψη λιπών και καμένων ελαίων, υπολειμμάτων τροφίμων και υγρών πετσετών βρεφικής χρήσης (μωρομάντηλων) στο αποχετευτικό δίκτυο. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα, εκτός από την επιβάρυνση του προσωπικού με εργασίες απόφραξης, τη δημιουργία προβλημάτων ορθής λειτουργίας του κεντρικού αποχετευτικού συστήματος, καθώς όλα τα παραπάνω με την έλευσή τους στο δίκτυο προκαλούν βλάβες στη λειτουργία των αντλιοστασίων.
Σε συνέχεια, λοιπόν, των προαναφερθέντων, του ανωτέρω σχετικού εγγράφου, των όσων παρατηρήθηκαν κατά τη διάρκεια της προηγούμενης τουριστικής περιόδου, καθώς και μετά το πέρας αυτής και λαμβάνοντας υπ’ όψιν την πρόθεσή μας για την αποφυγή της επανάληψης των φαινομένων αυτών και στην επερχόμενη τουριστική περίοδο, θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε για τα κάτωθι:
- Είναι υποχρεωτική, βάσει και του κανονισμού Ύδρευσης-Αποχέτευσης του Δήμου Σερίφου (ΑΔΑ: Β41ΝΩ1Η-ΗΙΣ) και συγκεκριμένα του άρθρου 2.5. η ύπαρξη μηχανοσίφωνα για τη σύνδεση με το κεντρικό αποχετευτικό δίκτυο, του οποίου η συντήρηση αποτελεί ευθύνη των ιδιοκτητών και ΟΧΙ του Δήμου.
- Επίσης, σύμφωνα με το ίδιο άρθρο, απαγορεύεται η ύπαρξη βόθρων μεταξύ του κεντρικού αποχετευτικού δικτύου και της εγκατάστασης του ακινήτου εφόσον τα λύματα μπορούν να διοχετευθούν με φυσική ροή στον κεντρικό αγωγό.
- Επιπλέον, είναι υποχρεωτικό, βάσει της υπ’ αριθμόν 47829-17/06/2017 υπουργικής απόφασης και συγκεκριμένα της παραγράφου 7 του άρθρου 5 αυτής, η ύπαρξη λιποσυλλέκτη και η ενεργή σύμβαση με εταιρία αποκομιδής λιπών και ελαίων.
Κατόπιν των ανωτέρω, εφιστούμε την προσοχή σε άπαντες τους ενδιαφερόμενους, καθώς προ της ενάρξεως της νέας τουριστικής περιόδου θα πραγματοποιηθούν συστηματικοί έλεγχοι για τα ανωτέρω και σε περίπτωση μη συμμόρφωσης θα επιβάλλονται βαρύτατα πρόστιμα, όπως προβλέπεται, τόσο στον προαναφερόμενο κανονισμό ύδρευσης-αποχέτευσης, όσο και στην απόφαση επιβολής τελών ύδρευσης-αποχέτευσης για το τρέχον έτος, ενώ παράλληλα θα ενημερώνεται και η αρμόδια υγειονομική υπηρεσία της Περιφέρειας νοτίου Αιγαίου”.
Γ. Νικολάου: “Το πρόβλημα με τους λιποσυλλέκτες είναι ότι είναι ένα δυσλειτουργικό σύστημα”
Ο πρόεδρος του Συλλόγου Εμπόρων κι Επαγγελματιών Σερίφου μίλησε στην “Κοινή Γνώμη” αφού είχε ενημερωθεί προηγουμένως για την επιστολή και αναφέρθηκε στις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο κλάδος για να εφαρμόσει τα όσα ζητά ο Δήμος. Συγκεκριμένα, τόνισε ότι “η αλήθεια είναι ότι αυτό το ζήτημα υπάρχει εδώ και αρκετά χρόνια. Είχαμε προσπαθήσει και παλαιότερα να τοποθετήσουμε λιποσυλλέκτες στα καταστήματα εστίασης για να υπάρχει μία οργανωμένη αποκομιδή αναφορικά με τα χρησιμοποιημένα έλαια. Υπήρχε μία συνεργασία με μία μεταφορική η οποία έκανε αυτή τη διαδικασία αλλά μετά σταμάτησε η συνεργασία αυτή και πάγωσε η διαδικασία. Παράλληλα, το πρόβλημα με τους λιποσυλλέκτες είναι ότι είναι ένα δυσλειτουργικό σύστημα. Είναι πολύ δύσκολο να εφαρμοστεί γιατί πολύ γρήγορα γεμίζει και πολύ δύσκολα καθαρίζει, οπότε τα καταστήματα επιβαρύνονται αισθητά. Υπήρχε μία εταιρεία η οποία μάζευε τα έλαια τα χρησιμοποιημένα και από κει πρέπει να ξεκινήσουμε για να βρεθεί μία λύση. Κάποια εστιατόρια έκαναν αυτές τις ενέργειες αλλά αυτό δεν είναι κάτι μόνιμο και δεν γνωρίζουμε μία μέρα ή ένα διάστημα για να γίνεται η συλλογή αυτών των αποβλήτων”.
Παράλληλα μίλησε για τις πιθανές λύσεις που μπορούν να βρεθούν σε συνεργασία με τον Δήμο. Μεταξύ άλλων ανέφερε ότι “πρέπει να υπάρξει μία λύση η οποία να είναι πρακτική και βιώσιμη και θα πρέπει και ο Δήμος να βοηθήσει να βρεθεί αυτή η λύση για να γίνει κάτι πιο οργανωμένο. Να υπάρξει μία εταιρεία που να έρχεται στους μήνες αιχμής και να μπορεί να μαζεύει όλα όσα συγκεντρώνονται. Κατανοούμε ότι είναι σημαντικό να μην αδειάζει κανείς τα λάδια και τα λίπη στο αποχετευτικό σύστημα και εμείς σαν Σύλλογος εννοείται ότι συστήνουμε στους καταστηματάρχες να σταματήσουν κάτι τέτοιο. Από εκεί και πέρα, πρέπει να βρεθεί μία λύση. Η εφαρμογή λιποσυλλεκτών δεν ήταν πρακτική και ενώ είχαν τοποθετηθεί και στο παρελθόν, αφαιρέθηκαν μετά από ένα με δύο χρόνια από τις επιχειρήσεις. Αναμένουμε για μία βιώσιμη λύση και σε αυτή τη βάση θα κινηθούμε”.
Β. Μάναλη: “Η επιστολή δεν έχει σκοπό να τρομοκρατήσει, αλλά να ενημερώσει”
Από τη δική της πλευρά, η αντιδήμαρχος Ύδρευσης, Βικτωρία Μάναλη μιλώντας στην εφημερίδα είπε ότι “η επιστολή δεν έχει σκοπό να τρομοκρατήσει, αλλά να ενημερώσει για το τι πρέπει να έχουν οι επιχειρηματίες στα καταστήματα τους και για να προλάβουν να κάνουν τις ενέργειες τους” ενώ παράλληλα ανέφερε ότι “εμείς είχαμε στείλει και πέρυσι την ίδια επιστολή. Το να έχουν έναν λιποσυλλέκτη και το να έχουν κάποια σύμβαση για την αποκομιδή των ελαιών δεν είναι κάτι που το ζητάει ο Δήμος Σερίφου, είναι κάτι που είναι υποχρεωμένοι να έχουν βάση Υπουργικής Απόφασης, η οποία είχε βγει το 2017. Αναφορικά με τους λιποσυλλέκτες θα πρέπει το κάθε εστιατόριο, η κάθε επιχείρηση να βρει μία εταιρεία που τους προμηθεύει και να τους εγκαταστήσουν, γιατί τα έλαια δημιουργούν σοβαρά προβλήματα στο αποχετευτικό σύστημα. Δεν γνωρίζω κάθε πότε πρέπει να γίνεται η αλλαγή του λιποσυλλέκτη αλλά είναι υποχρεωτικό να τον έχουν όλες οι επιχειρήσεις. Γνωρίζω ότι υπάρχει μία εταιρεία στη Πάρο η οποία συνεργάζεται με κάποιους επιχειρηματίες της Σερίφου και έρχεται στο νησί με το δρομολόγιο που υπάρχει, κάνει την περισυλλογή και αυτός είναι ένας πιο οικονομικός τρόπος. Ίσως αν οργανωθούν θα μπορούσαν να κάνουν μία ομαδική σύμβαση με τη συγκεκριμένη εταιρία. Ο Δήμος δεν μπορεί να τους βρει με ποιον θα συνεργαστούν, καθώς δεν θα ήταν και θεμιτό”.
Τέλος, αναφέρθηκε στους ελέγχους που θα κάνει ο Δήμος ακόμα και πριν την έναρξη της τουριστικής περιόδου. Συγκεκριμένα η κα Μάναλη τόνισε ότι “σκοπεύουμε να ξεκινήσουμε τους ελέγχους πριν την περίοδο αιχμής, κατά την έναρξη λειτουργίας των καταστημάτων, λίγο πριν το Πάσχα. Πρέπει να δούμε ότι είναι όλοι ενημερωμένοι και ότι έχουν κάνει τις απαραίτητες ενέργειες και σε περίπτωση που δεν τις έχουν κάνει, εφόσον οι έλεγχοι θα είναι συνεχείς, προβλέπονται και από τον κανονισμό Ύδρευσης και Αποχετευσης κάποια πρόστιμα σε περίπτωση μη συμμόρφωσης. Ανεξάρτητα από αυτό θα ενημερώνεται και η αρμόδια Υγειονομική Υπηρεσία”.
(Πηγή: https://www.koinignomi.gr/, του Θοδωρή Καρατζούνη, 14/1/2025)